Tiel,
26
oktober
2017
|
09:22
Europe/Amsterdam

Betalingsproblemen met hypotheek nemen tien kwartalen op rij af

Nog steeds een derde méér probleemhypotheken dan vijf jaar geleden

Het aantal hypotheekbezitters dat problemen heeft met het betalen van de hypotheeklast, neemt verder af. Per 1 oktober stonden er 90.600 mensen met langdurige betalingsachterstanden op de hypotheek, geregistreerd in het Centraal Krediet Informatiesysteem van Stichting BKR. Een halfjaar geleden waren dat er nog 105.000.

Voor het tiende achtereenvolgende kwartaal vindt een daling plaats. Het aantal kredietnemers met een probleem met de betaling van de hypotheek is nog ongeveer een derde hoger dan ruim vijf jaar geleden. De top van het aantal ‘probleemhypotheken’ was in juli 2015 (113.000). Om deze getallen in perspectief te plaatsen: in Nederland zijn er zo’n 3,5 miljoen hypotheken afgesloten voor koopwoningen. Het aantal betalingsachterstanden op hypotheken zegt overigens niets over het aantal woningen dat ‘onder water staat’. Hiervan is sprake als de hypotheekverplichting hoger is dan de waarde van de woning.

Gevolgen kabinetsplannen nog niet in te schatten

‘De gestage afname is positief, maar laat onverlet dat dit probleem voor individuele huizenbezitters zeer ingrijpend kan zijn’, aldus Peter van den Bosch, bestuurder van Stichting BKR: ‘De hypotheek is een van de grootste uitgavenposten voor de consument. Een langdurige achterstand wijst vaak op problematische schulden. Dit is een probleem dat niet alleen de laagste inkomens treft. Ook hogere en –middeninkomens kunnen door een veelheid aan redenen worden geconfronteerd met schulden die niet meer te managen zijn. Daar staat een belangrijke nuancering tegenover: de hypotheek-achterstanden in Nederland zijn laag; zowel afgezet tegen het de totale schuldenproblematiek als in internationaal perspectief”.

Het nieuwe kabinet heeft ingrijpende voorstellen voor aanpassingen aan de hypotheekmarkt. In hoeverre deze van invloed zijn op de ontwikkeling van het aantal probleemhypotheken is nog niet in te schatten.

Registreren en lenen

Voor consumenten die met een achterstand op hun hypotheek of andere kredieten geregistreerd staan, is het niet onmogelijk een nieuw krediet te verkrijgen, maar wel lastiger. Een kredietverstrekker zal in dergelijke gevallen om uitleg vragen. Registratie van betaalgedrag beschermt de consument tegen overkreditering en voorkomt maatschappelijke schade. Consumenten kunnen via hun ‘mijnBKR-omgeving’ exact volgen wat er geregistreerd staat en door wie zij getoetst zijn.

BKR Hypotheekbarometer

De BKR Hypotheekbarometer geeft twee maal per jaar inzicht in de trends en ontwikkelingen van betalingsachterstanden op Nederlandse hypotheekcontracten. Er wordt van een betalingsprobleem op de hypotheek gesproken bij een betalingsachterstand van meer dan 3 maandtermijnen op een lopend hypotheekcontract. Deze achterstandsmelding wordt hersteld op het moment dat de achterstand volledig is ingelopen. De cijfers betreffen individuele personen. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat Stichting BKR beheert. Het CKI bevat gegevens over vrijwel alle vormen van verstrekt krediet in Nederland.

Boilerplate

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert het stelsel van kredietregistratie in Nederland en biedt verstrekkers en consumenten betrouwbare en veilige informatie. Daarvoor beheert de organisatie diverse databases waarvan het CKI de meest bekende is. Als onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk draagt de organisatie al meer dan 50 jaar bij aan een financieel gezonde wereld. Dat doet zij onder andere door het initiëren van maatschappelijke projecten op het gebied van vroegsignalering en schuldhulpverlening. Zo werkt de stichting samen met ministeries, gemeenten en schuldhulpverleningsinstanties aan de Vindplaats van Schulden: een samenwerkingsverband om in een vroegtijdig stadium hulp te bieden bij het oplossen van problematische schulden. Stichting BKR werkt binnen de hoogst mogelijke (ISO) normen voor privacy- en databescherming en volgt het ‘Society Trusted Data’ principe. Er wordt geen gebruik gemaakt van data die verkregen kan worden via bijvoorbeeld het internet, social media en derden.