Tiel,
22
oktober
2013
|
07:00
Europe/Amsterdam

BKR Hypotheekbarometer: bijna 10.000 consumenten met een achterstand erbij

Samenvatting

Het afgelopen halfjaar zijn er 9.924 consumenten met een betalingsachterstand op de hypotheek bijgekomen. In totaal zijn er, per 1 oktober 2013, 91.812 consumenten die moeite hebben om hun hypotheeklasten te betalen. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Hypotheekbarometer.

Lichtpuntje
Ondanks de toename van het aantal consumenten met een betalingsachterstand op de hypotheek, ziet BKR een klein lichtpuntje. Voor het eerst in twee jaar is er sprake van een afvlakking van de stijging. Peter van den Bosch, algemeen directeur BKR daarover: “De afgelopen twee jaar steeg het aantal achterstanden steeds sneller. De procentuele toename over het afgelopen halfjaar bedroeg 12,1%. Het halfjaar daarvoor was dat 13,2%.”

Nog geen trendbreuk
Gezien andere optimistische geluiden uit de markt, hoopt BKR dat de afvlakking doorzet. Van den Bosch benadrukt echter dat het nog te vroeg is om te spreken van een trendbreuk. “Het zou het begin van een positieve ontwikkeling kunnen zijn, maar het totaal aantal consumenten met een betalingsachterstand op de hypotheek groeit nog steeds.”

Over de BKR Hypotheekbarometer
De BKR Hypotheekbarometer geeft inzicht in de trends en ontwikkelingen van betalingsachterstanden op Nederlandse hypotheekcontracten. Er wordt van een betalingsprobleem op de hypotheek gesproken bij een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen op een lopend hypotheekcontract. Deze achterstand wordt hersteld op het moment dat de achterstand weer volledig is ingelopen.De cijfers betreffen individuele personen. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat door BKR wordt beheerd. De BKR Hypotheekbarometer komt twee keer per jaar uit. De volgende editie verschijnt in april 2014.

Boilerplate

Over BKR
BKR is een stichting met een maatschappelijke doelstelling zonder winstoogmerk. In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat BKR beheert, registreren aangesloten organisaties gegevens over afgesloten kredieten en betalingsachterstanden op kredieten. Van hypothecaire kredieten worden alleen betalingsachterstanden geregistreerd. Aangesloten organisaties als banken, hypotheekverstrekkers en creditcardorganisaties raadplegen de gegevens in het CKI om overkreditering te voorkomen.

Ook consumenten kunnen hun eigen gegevens bij BKR inzien. De missie van BKR is het beperken van krediet- en betalingsrisico’s en het voorkomen van overkreditering en andere problematische schuldsituaties. Op deze manier draagt BKR bij aan een maatschappelijk verantwoorde financiële dienstverlening in Nederland.

BKR is in 1965 door het financiële bedrijfsleven opgericht en beheert onder andere het CKI. Momenteel bevat deze database gegevens over circa 9 miljoen personen, waarvan ruim 92% zonder problemen de betalingsverplichtingen nakomt. Daarnaast ondersteunt BKR, met behulp van haar infrastructuur en beschikking over grootschalige en privacygevoelige databases, aangesloten organisaties bij het tegengaan van misbruik en fraude in het financiële verkeer. BKR telt 100 werknemers, heeft circa 240 zakelijke klanten en is gevestigd in Tiel. Meer informatie vindt u op: www.bkr.nl.