Tiel,
15
april
2013

BKR Hypotheekbarometer: bijna 82.000 huiseigenaren hebben betalingsachterstand op hypotheek

Samenvatting

Meer huiseigenaren kunnen de maandelijkse kosten voor hun hypotheek niet opbrengen. Het aantal betalingsachterstanden op de hypotheek is het afgelopen jaar toegenomen met 25,3 procent. Op dit moment hebben 81.888 huiseigenaren moeite om hun hypotheek te betalen. Ondanks de aanhoudende stijging, is het aantal achterstanden op de hypotheek ten opzichte van het totaal nog relatief laag. 1,6 procent van het totaal aantal huiseigenaren in Nederland heeft op dit moment een achterstand. Dit blijkt uit de BKR Hypotheekbarometer.

Stijgende trend zet door

Sinds 1 januari 2013 zijn er 4.743 huiseigenaren met betaalproblemen bijgekomen. Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR: “We zien nu al een aantal periodes op rij een stijgende lijn.” Van den Bosch benadrukt dat het geen onwil is of gaat om bewuste wanbetalers. “Mensen met een huis doen hard hun best om te voldoen aan de maandelijkse lasten van de hypotheek. Het betreft immers een van de belangrijkste basisbehoeftes: een dak boven het hoofd. Wij registreren de achterstand pas na 4 maanden op rij niet betalen. Dan is er echt sprake van een forse betalingsachterstand. Gelukkig gaan banken en consumenten wel steeds vaker in gesprek om tot een oplossing te komen.” aldus Van den Bosch.

Wijd vertakt probleem

Met 1,6 procent van het totaal aantal hypotheken, valt de omvang van de problematiek in de hypotheekmarkt nog mee. Veel groter zijn de betalingsproblemen in andere sectoren. De grootste betalingsproblemen doen zich voor bij de Belastingdienst, zorgverzekeraars, woningcorporaties, energieleveranciers en telecombedrijven. De zogeheten spookschulden. Juist deze schulden worden nog niet centraal geregistreerd waardoor ze ook niet kunnen worden meegewogen bij het verlenen van hypotheken en leningen. Kredietverstrekkers kunnen, doordat zij geen volledig inzicht hebben in de betalingsachterstanden van consumenten, lastig verantwoord financieel advies geven.

Verschuiving problematiek

Uit een recent rapport van het Ministerie van SZW blijkt dat iets meer dan één op de zes Nederlandse huishoudens (17,2%) een risico loopt op problematische schulden, problematische schulden heeft of in een schuldhulpverleningstraject zit. “De verschuiving van de schuldenproblematiek van consumptieve kredieten en hypotheken naar andere sectoren laat zien dat er meer inzicht moet komen in de schuldenproblematiek om erger te voorkomen. De problematiek is verschoven, maar er is nog geen centraal punt waar het inzichtelijk wordt gemaakt,” geeft Van den Bosch aan.

Over de BKR Hypotheekbarometer
De BKR Hypotheekbarometer geeft inzicht in de trends en ontwikkelingen in het betalingsgedrag van Nederlandse hypotheeknemers. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat door BKR wordt beheerd. Er wordt van een betalingsprobleem gesproken bij een betalingachterstand van meer dan 120 dagen op een lopend hypotheekcontract.

De BKR Hypotheekbarometer wordt twee keer per jaar uitgebracht. De volgende editie verschijnt in oktober 2013.

In de media

Telegraaf: kwart meer huiseigenaren met betaalproblemen

15
apr
2013
www.telegraaf.nl

RTL: forse stijging van niet betaalde hypotheken

15
apr
2013
www.rtl.nl
Boilerplate

Over BKR
BKR is een stichting met een maatschappelijke doelstelling zonder winstoogmerk. In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) beheert BKR de gegevens over afgesloten kredieten. Ook worden betalingsachterstanden op hypotheekcontracten geregistreerd. Aangesloten organisaties als banken, hypotheekverstrekkers en creditcardorganisaties raadplegen BKR om hier inzicht in te krijgen. Ook consumenten kunnen hun eigen gegevens bij BKR inzien. De missie van BKR is het beperken van krediet- en betalingsrisico’s en het voorkomen van overkreditering en andere problematische schuldsituaties. Op deze manier draagt BKR bij aan een maatschappelijk verantwoorde financiële dienstverlening in Nederland.

BKR is in 1965 door het financiële bedrijfsleven opgericht en beheert onder andere het CKI. Momenteel bevat deze database gegevens over circa 9 miljoen personen, waarvan 92% zonder problemen de betalingsverplichtingen nakomt. Daarnaast ondersteunt BKR, met behulp van haar infrastructuur en beschikking over grootschalige en privacygevoelige databases, aangesloten organisaties bij het tegengaan van misbruik en fraude in het financiële verkeer. BKR telt 100 werknemers, heeft circa 240 aangesloten bedrijven en is gevestigd in Tiel. Meer informatie vindt u op: www.bkr.nl.

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws