Tiel,
08
maart
2017

BKR: minder problematische betalingsachterstanden

Aantal Nederlanders met betalingsachterstand in half jaar met 5% gedaald

Het aantal Nederlanders dat als goede betaler bij het BKR geregistreerd staat, is met 29 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat betekent dat 9,6 miljoen Nederlanders zonder betalingsachterstand in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) geregistreerd staan. Het aantal Nederlanders dat met een betalingsachterstand wordt vermeld is sinds juli 2016 met 5 procent gedaald.

Dat blijkt uit de BKR kredietbarometer, die trends en ontwikkelingen in betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers meet.

93 procent registraties positief, 7 procent negatief
In totaal staan er 10,3 miljoen Nederlanders geregistreerd in het CKI. Hiervan staat 93 procent zonder betalingsachterstand geregistreerd en 7 procent met betalingsachterstand. Peter van den Bosch, algemeen directeur van stichting BKR: ‘Veel mensen denken dat een BKR-registratie hen per definitie beperkt in hun financiële keuzes. Maar dat is juist niet het geval. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om consumenten te beschermen tegen overkreditering, en te voorkomen dat problematische schulden de samenleving belasten. Dat doen we door uitstaande leningen te registreren, zodat kredietverstrekkers kunnen bepalen of het verantwoord is om een lening uit te geven. Sinds 1 december staan ook kredieten vanaf €250 in ons systeem, wat de toename in percentage goede betalers deels verklaart. De registraties van mensen met betaalachterstanden neemt ondertussen af. Dat betekent dat er steeds minder problematische betaalachterstanden zijn.’

Aantal Nederlanders met betalingsachterstand blijft dalen
In de kredietbarometer van juli 2016 stonden 771.478 Nederlanders geregistreerd met een betalingsachterstand. In januari 2017 waren dat er 729.577: een daling van 5 procent in zes maanden tijd. Peter van den Bosch: ‘Sinds 2011 steeg het aantal consumenten met een betalingsachterstand elk jaar. In januari 2016 meten we voor het eerste weer een daling. Er zijn relatief veel betalingsachterstanden ingelopen en minder mensen hebben krediet dat zij niet kunnen afbetalen. Consumenten hebben weer wat meer te besteden nu de economie aantrekt. We willen dat deze daling doorzet en zetten de komende tijd dan ook vol in op informatievoorziening voor consumenten. Want wie zich bewust is van hoe je verantwoord kan lenen, gaat minder snel een onverantwoorde lening aan.’


Het aantal Nederlanders die in het CKI geregistreerd staan met een betalingsachterstand op een lening tussen 2011 en 2017.

Over de BKR Kredietbarometer
De BKR Kredietbarometer is een meetinstrument dat trends en ontwikkelingen laat zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat stichting BKR beheert. De BKR Kredietbarometer verschijnt twee keer per jaar. De volgende editie komt in juli 2017 uit.

Boilerplate

Over stichting BKR
Stichting BKR bevordert het financieel welzijn van maatschappij en consumenten door het bieden van betrouwbare en veilige informatie. Stichting BKR beheert daarvoor diverse databases waarvan het CKI de meest bekende is. Dit informatiesysteem bevat gegevens over vrijwel alle vormen van verstrekt krediet. In praktijk komt het er op neer dat nagenoeg iedere volwassene in Nederland ‘bekend’ is bij stichting BKR.Gelukkig is het overgrote deel (91%) van de mensen positief bekend bij stichting BKR. Op grond daarvan wordt het makkelijker krediet te verkrijgen en draagt het tevens bij aan lagere rentetarieven. Voor Nederlanders die met een achterstand op hun hypotheek of andere kredieten geregistreerd staan (9%), wordt het niet onmogelijk krediet te verkrijgen, maar wel lastiger. Een bank zal in dergelijke gevallen om uitleg vragen.

Stichting BKR is ook actief binnen diverse maatschappelijke projecten op het gebied van vroegsignalering en schuldhulpverlening. Zo werkt stichting BKR samen met het ministerie van SZW, gemeenten en private partijen aan een Vindplaats van Schulden:een samenwerkingsverband om in een vroegtijdig stadium mensen te bereiken die hulp kunnen gebruiken bij het oplossen van problematische schulden.

Stichting BKR respecteert de individuele privacy en werkt binnen de hoogst mogelijke (ISO) normen voor privacy- en databescherming. Ook volgt stichting BKR het ‘Society Trusted Data’ principe. Dit betekent dat de maatschappij en consumenten er op kunnen vertrouwen dat het Centraal Krediet Informatiesysteem van stichting BKR geen gebruik maakt van openbare data die verkregen kunnen worden via bijvoorbeeld het internet of andere ‘derden’. Consumenten kunnen via hun mijnBKR-omgeving exact volgen wat er geregistreerd staat en door wie zij getoetst zijn.

Als onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk draagt stichting BKR al meer dan 50 jaar bij aan een financieel gezonde wereld. Stichting BKR is in 1965 opgericht en gevestigd in Tiel. Er zijn ongeveer 250 organisaties bij ons aangesloten. Met 100 gemotiveerde werknemers werkt stichting BKR aan het financieel welzijn van consument en bedrijf.

Contactpersonen
photo:Dionne van Nieuwamerongen
Dionne van Nieuwamerongen
Medewerker Marketing & Communicatie
088-1502426
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws