Tiel,
01
mei
2017
|
10:30
Europe/Amsterdam

Kredietcheck verplicht onderdeel inkomens- en lastentoets telecomkredietverstrekkers

Vanaf vandaag toetsen en registreren telecomkredietverstrekkers de kredietstatus van consumenten bij stichting BKR voordat zij een lening voor een mobiele telefoon verstrekken. Het opvragen van de kredietstatus is onderdeel van de verplichte inkomens- en lastentoets. Mede op basis van de kredietstatus, bepaalt de telecomkredietverstrekker of het verantwoord is om het krediet te verstrekken. De verplichting geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van meer dan €250,- die als koop op afbetaling worden gekocht.

Telecomkredietverstrekkers registreren alleen de lening van het mobiele toestel en dus niet de abonnementskosten van de telecomprovider in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), de database die stichting BKR beheert. Vanessa Vijn, beleidsadviseur bij stichting BKR: ‘Als je een abonnement inclusief mobiele telefoon afsluit, bestaan de maandelijkse kosten uit abonnementskosten om gebruik te maken van het netwerk van de telecomprovider en een afbetaling van de lening voor je mobiele telefoon. Voordat het krediet wordt aangegaan, vraagt de telecomkredietverstrekker bij stichting BKR de kredietstatus van de aanvrager op en bepaalt onder meer op basis hiervan of het verantwoord is om de lening voor een mobiele telefoon af te sluiten. Als dat het geval is, wordt het krediet ook aangemeld bij het CKI.

Telecomproviders bepalen zelf of ze een krediet verstrekken
Telecomkredietverstrekkers zijn volgens de Wft verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren om te bepalen of er verantwoord een krediet kan worden verstrekt. Naast het opvragen van de kredietstatus, controleert de telecomprovider ook het inkomen en de woonlasten van de consument. Vijn: ‘Elke telecomprovider gebruikt zijn eigen richtlijnen om te bepalen of ze een krediet kunnen verstrekken of niet. Als stichting BKR hebben we verder geen inzage in, of invloed op dat besluit. Dat kan ook niet, want om een goede inschatting te maken van welke lasten een consument kan dragen, heb je meer informatie nodig dan alleen zijn of haar kredietregistratie. De registratie bij stichting BKR geeft alleen een overzicht van de uitstaande kredieten en of een consument deze afbetaalt. Wie zijn registratie wil inzien, kan die opvragen via de site van BKR.’

Geen registratie bij krediet onder de €250,-
Wanneer een telecomprovider vanwege een negatieve registratie besluit een kredietaanvraag te weigeren, of wanneer een consument geen registratie bij stichting BKR wil, zijn er alternatieve constructies. Vijn: ‘Het CKI is bedoeld om consumenten en de maatschappij te beschermen tegen de negatieve gevolgen van overkreditering. Er zijn regels opgesteld welke kredieten kredietverstrekkers toetsen en registreren. Alleen kredieten voor de toestellen die meer waard zijn dan €250,- met een looptijd van meer dan een maand worden geregistreerd. Dat betekent dat als je een sim-only abonnement afsluit, een toestel van onder de €250,- aanschaft, of een bedrag vooraf betaalt zodat de lening onder die €250,- blijft, de telecomaanbieder dit niet registreert.’ 

Bekijk de animatie

Boilerplate

Over stichting BKR
BKR bevordert het financieel welzijn van de maatschappij en consumenten door het bieden van betrouwbare en veilige informatie. De stichting beheert daarvoor diverse databases waarvan het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) de meest bekende is. Dit informatiesysteem bevat gegevens over vrijwel alle vormen van verstrekt krediet. Als onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk draagt BKR al meer dan 50 jaar bij aan een financieel gezonde wereld. BKR is in 1965 opgericht en gevestigd in Tiel. Er zijn ongeveer 250 organisaties bij ons aangesloten. Meer informatie: www.bkr.nl