Tiel,
15
november
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Betalingsgedrag Nederlanders verbetert

Consumenten houden bewust hand op de knip

Samenvatting

Het aantal Nederlanders met een betalingsprobleem stabiliseert. Van de 11,8 miljoen kredietnemers heeft momenteel 6,6% moeite met het voldoen aan betalingsafspraken. Dat blijkt uit gegevens van BKR.

Van januari 2005 tot juli 2009 steeg het aantal consumenten met een betalingsprobleem nog met 1,2% (van 5,4% naar 6,6%). Het afgelopen jaar gaf echter een stabilisatie te zien.

Het lijkt erop dat consumenten zich meer bewust zijn geworden van de mogelijke risico’s bij het afsluiten van kredieten. Deze bewustwording vergroot de kans op afbetaling van de geconsumeerde producten en diensten. Daarnaast wordt de hand op de knip gehouden. De stabilisatie is mogelijk mede het gevolg van een striktere wet- en regelgeving, verhoging van acceptatienormen bij kredietverstrekkers en een afnemend aantal nieuwe kredieten.

Betalingsproblemen ontstaan naast overbesteding, vaak ook als gevolg van echtscheiding en werkloosheid.

Goede ontwikkeling
Directeur Peter van den Bosch van BKR is positief: “We vinden de stabilisatie in betalingsachterstanden een goede ontwikkeling. We hopen dat deze zich doorzet en uiteindelijk resulteert in een afname. Als BKR willen we krediet- en betalingsrisico’s van consumenten beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Inzicht in de ontwikkeling van betalingsproblemen helpt de maatschappij daarbij.”

Boilerplate

Over het onderzoek
De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) staan vermeld, dat door BKR wordt beheerd. Er wordt van een betalingsprobleem gesproken bij een achterstand op een lopend contract, een codering op een lopend contract of een lopende schuldregeling.

Over BKR
BKR is een stichting met een maatschappelijke doelstelling zonder winstoogmerk. In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) beheert BKR de gegevens over afgesloten kredieten en gsm-abonnementen. Zij informeert daarover aangesloten organisaties als banken, hypotheekverstrekkers, creditcardorganisaties en aanbieders van mobiele telefonie. Ook consumenten kunnen hun eigen gegevens bij BKR inzien. De missie van BKR is het beperken van krediet- en betalingsrisico’s en het voorkomen van overkreditering en andere problematische schuldsituaties. Op deze manier draagt BKR bij aan een maatschappelijk verantwoorde financiële dienstverlening in Nederland.

BKR is in 1965 door het financiële bedrijfsleven opgericht en beheert onder andere het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). Momenteel bevat deze database gegevens over 11,8 miljoen personen, waarvan ruim 93% zonder problemen de betalingsverplichtingen nakomt. Daarnaast ondersteunt BKR, met behulp van haar infrastructuur en beschikking over grootschalige en privacygevoelige databases, deelnemers bij het tegengaan van misbruik en fraude in het financiële verkeer. BKR telt ruim 100 werknemers, heeft 243 deelnemers en is gevestigd in Tiel. Meer informatie vindt u op: www.bkr.nl.

Deel deze release

Laatste nieuws