Tiel,
02
november
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

BKR betreurt besluit telecom

Achterstand op gsm: 12 keer zoveel kans op nieuwe financiƫle problemen.

Samenvatting

Bureau Krediet Registratie (BKR) betreurt het besluit van Vodafone, T-Mobile en KPN/Telfort om vanaf 1 januari 2011 geen gsm-klanten meer bij BKR te registreren. De telecombedrijven gaan wel door met registratie in hun eigen systeem ‘Preventel’, om zodoende onderling achterstandsinformatie uit te blijven wisselen. Deze gegevens zijn echter alleen zichtbaar voor telecombedrijven en niet voor kredietverstrekkers. Bovendien kunnen telecombedrijven kredietverplichtingen niet meer betrekken in hun besluitvorming, waardoor het risico op problematische schulden zal toenemen.

Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR: “Anders dan banken en financieringsmaatschappijen, zijn telecomaanbieders niet wettelijk verplicht bij BKR te registreren. Ik vind echter dat zij wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Er is een sterk verband tussen een betalingsachterstand op een telecomcontract en de kans op het ontstaan van nieuwe financiële problemen.”

De telecombedrijven geven als reden voor het stoppen met de registraties ‘de disproportionele gevolgen voor hun klanten’. Mensen met een kleine achterstand hebben bij het aanvragen van een nieuwe lening of hypotheek last van de negatieve BKR-registratie. Van den Bosch: “Wij waren daarover intensief in gesprek met de telecombedrijven. Zeer recent hebben we mede op hun verzoek nog onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat wie een achterstand op een telecomcontract heeft, 12 keer zo veel kans maakt om opnieuw in de financiële problemen te geraken. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe.”

Ook minister De Jager liet zich onlangs nog in soortgelijke bewoordingen uit. Hij liet op kamervragen weten dat registratie door BKR belangrijk is om te voorkomen dat mensen te veel en te hoge schulden aangaan. Een klein bedrag niet registreren vergroot het 'stapelrisico'. Meerdere achterstanden van een klein bedrag kunnen ook tot serieuze schuldproblemen leiden. Ook onderstreepte de minister dat wanbetaling op een telefonie-abonnement een belangrijk signaal is. Mensen die daar betalingsachterstand hebben, lopen een veel hoger risico dan de gemiddelde Nederlander om ook elders in betalingsproblemen te komen.

BKR heeft als missie overkreditering bij consumenten tegengaan en vindt het belangrijk dat er een goed overzicht bestaat van iemands financiële verplichtingen. Van den Bosch: “Het is onze missie om door middel van het beschikbaar stellen van objectieve informatie achter iedere huisdeur een kredietcrisis te voorkomen. Daar hoort registratie van telecomcontracten zeker bij. Ook valt te denken aan huur- en energieschulden.” BKR-registratie is een hulpmiddel voor kredietverstrekkers, om in het kader van hun wettelijke zorgplicht, te kunnen beoordelen of het verantwoord is iemand een nieuwe lening te verstrekken. “Bij ongeveer een derde van alle Europese registratiebureaus vindt registratie van telecomcontracten al plaats. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dit is. In Nederland zijn o.a. de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland (VFN) maar ook de Nederlandse Vereniging van Schuldhulpverlening (NVVK), het Leger des Heils en het Nibud voorstander van meer inzicht. Ook de energiebedrijven en woningcoöperaties hebben aangegeven dat zij mede vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid informatie met BKR willen gaan delen. Met deze opzegging distantieert de telecombranche zich van een maatschappelijke en politiek gewenste ontwikkeling.”

Boilerplate

Over BKR
BKR is een stichting met een maatschappelijke doelstelling zonder winstoogmerk, in 1965 opgericht en gespecialiseerd in het verstrekken en beheren van privacygevoelige informatie. Hiervoor onderhoudt BKR verschillende systemen, waarvan het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) het grootste is. Hierin staan gegevens van ruim 11,5 miljoen mensen. Per jaar informeert BKR - op nationaal en Europees niveau – ruim 19 miljoen keer de aangesloten organisaties. Ook consumenten kunnen informeren naar hun eigen gegevens.
BKR helpt voorkomen dat consumenten meer lenen dan verantwoord is en beperkt de financiële risico’s voor de aangesloten organisaties. Op deze manier draagt BKR bij aan een maatschappelijk verantwoorde financiële dienstverlening. Het stelsel van centrale kredietregistratie is wettelijk vastgelegd in de Wet financieel toezicht (Wft). Bij BKR in Tiel werken ruim 100 medewerkers.

Deel deze release

Laatste nieuws