Tiel,
12
juni
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

BKR introduceert BKR Kredietbarometer

Samenvatting

Bureau Krediet Registratie uit Tiel introduceert deze maand de BKR Kredietbarometer. Dit meetinstrument laat trends en ontwikkelingen zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. Zo blijkt dat in het eerste halfjaar van 2011 7,2% van de 9,1 miljoen kredietnemers niet kon voldoen aan hun betalingsafspraken.

De BKR Kredietbarometer verschijnt twee keer per jaar - aan het begin en op de helft van het jaar - en geeft trends en ontwikkelingen weer in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. Het periodiek communiceren van deze gegevens past in de missie van BKR, vindt directeur Peter van den Bosch: “Als BKR willen we krediet- en betalingsrisico’s voor consumenten beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Inzicht in de ontwikkeling van betalingsproblemen helpt de maatschappij daarbij.”
De BKR Kredietbarometer laat over het eerste halfjaar van 2011 een flinke stijging zien terwijl het percentage in 2010 juist stabiliseerde na een aanzienlijke groei in de jaren daarvoor. Het percentage consumenten dat moeite heeft om te voldoen aan betalingsafspraken steeg nu met 0,6 procent, van 6,6 % eind 2010 tot 7,2% eind juni 2011.

“Geheel onverwacht is de stijging niet,” zegt Van den Bosch. “Er is een aanzienlijke toename in de vraag naar schuldhulpverlening en ook de incassobranche signaleert een forse groei in het aantal wanbetalers. Nu zien we dat deze trend zich dus ook in de kredietsector voordoet.”

BKR is en blijft een warm voorstander van integrale schuldenregistratie. “We moeten voorkomen dat mensen in de schulden belanden. Dat kan door meer typen betalingsachterstanden te registreren. Bijvoorbeeld die van huur, energie en sociale diensten. Natuurlijk is niet iedereen even gecharmeerd van registratie, maar het dient een hoger doel. Zo bespaart het tientallen miljoenen euro’s aan schuldhulpverlening. Maar bovenal kan het veel individueel leed voorkomen. Problematische schulden en daarmee vaak sociale uitsluiting wens je niemand toe,” aldus Van den Bosch.

De politiek overweegt al enkele jaren de invoering van een Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS). Hierin worden serieuze betalingsachterstanden bij huur, energie en sociale diensten ondergebracht. Daar komen alleen de echte probleemgevallen in. Berekeningen geven aan dat er zo’n 300.000 mensen in het systeem zouden worden opgenomen, nog geen 2% van alle Nederlanders. Politieke besluitvorming is echter noodzakelijk om LIS van een wettelijke basis te voorzien om daarmee de toenemende schuldenproblematiek een halt toe te roepen.

De volgende editie van de BKR Kredietbarometer verschijnt in januari 2012.

Boilerplate

Over de BKR kredietbarometer
De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat door BKR wordt beheerd. Er wordt van een betalingsprobleem gesproken bij een achterstand op een lopend contract, een codering op een lopend contract of een lopende schuldregeling.

Deel deze release

Laatste nieuws